A Netflix után egy újabb sztárrészvény került büntetésbe 2022 első heteiben, a Facebook ugyanis negyedik negyedéves eredményével és első negyedéves előrejelzésével nem tudta kielégíteni a befektetőket, akik a platformon töltött idő miatt is egyre inkább elbizonytalanodnak. Az árfolyam viszont drasztikus mínuszban, 20 százalékos esésben nyithat, ami mérete miatt önmagában jelentős piaci eseménynek számít. Az értékeltség így ismét érdemi diszkontot mutathat a piachoz képest, hosszabb távon pedig a 35-40 százalékos eredményhányadok és a folytatódó növekedés nem sejtetnek ennyire sötét jövőt, így kérdéses, hogy a Netflixhez hasonlóan itt is korrigálják-e a befektetők idővel ezt az első, akár túlzónak is tűnő piaci reakciót.

A Netflix sorsára jutott a Meta részvénye is a gyorsjelentésre adott reakció kapcsán, a részvény árfolyama ma 20 százalék feletti mínuszban nyithat. A Netflix azóta nem szerepel rosszul, a jelentésre adott némileg túlzó reakció esélyére az akkori elemzésben is felhívtuk a figyelmet. Most a Facebook kapcsán is elgondolkozhatnak a befektetők a reakció indokoltságán, mi is alaposan megvizsgáljuk a jelentést.

Az már önmagában komoly esemény, hogy a cég mérete alapján 180-200 milliárd dollárral csökkenhet egy nap alatt a piaci kapitalizáció. A nemzetközi hangulatot is negatívan érintheti, azonban a számokon túl felvet kérdéseket az is, hogy vajon technikai tényezők (pl. algoritmusok), illetve a gyengébb részvénypiaci évkezdet és növekvő volatilitás mennyiben húzódnak meg a mostani esés mögött. Végezetül azt is látni kell, hogy 2018 nyarán már volt egy jelentős piaci reakció a Facebooknál a jelentésre, akkor 19 százalékot gyengült a papír egyetlen nap alatt. Ezt viszont egy komoly rali előzte meg, és csak 2 hónapos mélypontra csúszott vissza a papír, ráadásul az értékeltség még éves szinten sem került mélypontra. Most viszont már hónapok óta gyengébben szerepel a részvény, és az árfolyam is nagyobb időtávon nézve kerülhet mélypontokra, nem beszélve az értékeltségről.

A bevételekkel még nem feltétlen volt nagy gond

A fontos számokkal kezdve, a cég a 33,43 milliárd dolláros várakozással szemben 33,67 milliárd dolláros árbevételt ért el, ami némileg meghaladja a várakozásokat. Ezzel sikerült 20 százalékkal növelni a bevételeket, tehát nagy változást nem okozott a túlteljesítés sem, továbbra is szép a növekedési ütem. Legalábbis ami a múltat illeti. Ugyanakkor az EPS már csalódást okozott, 3,84 dollár helyett csak 3,67 dollár ért el a Facebook, ami 4 százalékos elmaradást jelent.

Visszakanyarodva a bevételekre, látható, hogy lassulást mutatott a Facebook növekedése, de 2021 ettől függetlenül így is erősnek nevezhető. Összesen 118 milliárd dolláros volt az éves bevétel, ami komoly növekedés a 2019-es 70,7, illetve a 2020-as 86 milliárd dollár után. Drámáról tehát aligha lehet beszélni ebben a tekintetben, ha pusztán a tényszámoknál maradunk.

A Facebook napi aktív felhasználóinak száma viszont ezúttal már csökkenést mutatott, a korábbi 1,93 milliárd fő után 1,929-re esett vissza, amire a cégnél nem igazán volt példa. A havi aktív felhasználói szám ugyan enyhén erősödött, de éves szinten így is látható, hogy már csak néhány százalékkal tud bővülni a bázis, és a 3 milliárd körüli szám tetőzést mutat. A Facebook számára egyre nagyobb kihívás a platformon töltött idő növelése, miközben például a TikTok egyre nagyobb konkurenciát jelent, részben a tartalomfogyasztási szokásokra gyakorolt hatása miatt. A lassulással kapcsolatos fejlemények viszont nem feltétlenül új hírek, még ha elsőre durvának is tűnnek a "18 év után először zsugorodott a Facebook" kezdetű szalagcímek.

A Facebook növekedése tehát a javuló monetizációnak köszönhető továbbra is, semmint a felhasználói szám látványos bővülésének. Ha a havonta aktívakra vetítjük, akkor éves szinten már 40 dolláros a monetizáció, ez a 2020 végi 32 dollárt, és a 2019-es 29 dollárt is jócskán meghaladja. Az is látszik ebből, hogy a Facebook 2021-ben alapvetően jó évet zárt, dacára a gyengébb negyedik negyedévnek.

A költségek még mindig erősödnek

A Facebook kapcsán inkább a költségeknél láthatóak a problémák. Az operatív kiadások a negyedik negyedévben éves szinten 46 százalékkal nőttek meg, ráadásul valamennyi területen erősödnek a kiadások, a dolgozói létszám is több mint 20 százalékkal erősödött, és a metaverzumra is egyre jobban fókuszálna a cég. 2021 egészében is komoly növekedés mutatkozott, ez pedig a marzsokra is hatást gyakorolt. Látható viszont, hogy főleg a második félévben jelentkeztek a gondok, a 12 havi gördülő adatok alapján az operatív marzs 42,5 százalékről 39,6 százalékra, míg a nettó marzs 37,2 százalékról 33,4 százalékra csúszott vissza.

Ugyanakkor az is fontos fejlemény, hogy az eredménytermelés a növekvő bevételek miatt még így is erősödni tudott. Az operatív eredmény év végére már 46,7 milliárd dollárra, míg a nettó eredmény 39,4 milliárd dollárra javult. Ez utóbbi enyhén visszaesett a harmadik negyedéves csúcsról, de még mindig nagyon magasnak számít a 40 milliárd dolláros éves profit, ráadásul a marzsok is az S&P 500 cégei közül az egyik legerősebbnek számítanak.

A menedzsment a jövővel kapcsolatban vegyes kilátásokat fogalmazott meg. Ugyan a bevételek az első negyedévben további 3-11 százalékkal erősödhetnek, ugyanakkor a platformokon töltött idő, és a platformok aránya nem a kedvező irányba változik (pl. Reels), ami a monetizációt is negatívan érinti. Ezeken felül a dollárerő, a gazdasági kilátások kihívásai kapcsán jelentő hirdetési piacot érintő negatív hatások, illetve az Apple korábbi változtatásai mind hátrányosan érintik a céget. Ez a piacon is negatív fogadtatásra talált, mivel a konszenzus a várt 27-29 milliárdos bevétel helyett 30,3 milliárdot várna a jelenlegi negyedévre. Ugyanakkor ettől még saját várakozásait végül felülteljesítheti idővel a Facebook, erre többször is sor került már a múltban.

A költségek kapcsán változatlanul növekedést hozhat 2022, mivel a tavalyi 70 milliárd körüli szint már 90-95 milliárd dollárra erősödhet, részben a növekvő dolgozói létszám és az infrastruktúra fejlesztések miatt. A cég továbbra is fókuszál a metaverzumra, ami a költségekben jelentősen látszik, és az eredményeket is milliárd dollárokkal rontja le. Ugyanakkor opcióként továbbra is számolhatnak ezzel a befektetők, miközben talán ennél többről is szó lehet, látva például a névváltoztatást.

Közben az elemzők szerint a bevételek durván 20 milliárd dollárral nőhetnek idén, vagyis az eredménytermelés alapvetően a 2021-eshez hasonló szinteken alakulhat a várakozások alapján. Ez egyébként a jelenlegi várakozásokban is látható majd, az elemzők a főbb profitsorokon és a marzsokban drasztikus változásokat ez alapján nem várnak.

Ha 2022-nél távolabbra tekintünk, akkor is hasonló trendek bontakoznak ki. A bevételek éves szintű növekedése vélhetően lassul majd, de évente 20 milliárd dolláros növekedést azért így is várnak az elemzők. A marzsok alighanem enyhén romlanak majd, de a profittermelés és az EPS kapcsán inkább optimista várakozások bontakoznak ki. Bár a várakozások itt is lefelé mozognak, még mindig növekvő pályát várnak az eredménytermeléstől több éves távlatban.

Csökken az értékeltség

A tegnapi jelentésre adott piaci reakció alapján komoly mínuszban nyithat a papír, és a korábban 20 körüli 12 havi előretekintő P/E ráta is érdemben csökkenhet. A várakozások alapján akár 18 körülre is visszaeshet a Facebook értékeltsége, ahol utoljára a koronajárvány mélypontjainál 2020 márciusában, illetve 2018 végén járt a papír. Emiatt is tűnik érdekesnek a mostani szint, 2018 végén és 2020 elején is jelentősen megnőttek már az előretekintő hozamok hasonló értékeltségi szintek és árfolyamgyengeség mellett.

A relatív értékeltség is érdekesen fest, miután a piaccal szembeni diszkont 10-15 százalékos is lehet. Persze az EPS-várakozások is 8-10 százalékkal lefelé mozdultak el, de az árfolyamreakció ennél jóval erősebb. Látva az EPS-re vonatkozó több éves várakozásokat, némileg túlzásnak tűnik egy stabilan nyereséges és kellően erős mérleggel rendelkező céget látványosan alulárazni a piachoz képest, miközben utóbbi kapcsán több szektor miatt is kérdéses lehet a stabil, piacszintű növekedés fenntartása, összevetve egy online fókusszal működő céggel.

Ezek alapján szintén az látszódik, hogy a befektetők némileg talán túlreagálják a cég jelentését, és mintha attól tartanának, hogy a Facebook-Instagram népszerűsége látványosan hanyatlani kezd majd, a hirdetők is elfordulnak a cégtől, a metaverzummal kapcsolatos próbálkozások pedig idővel sikertelenek lesznek majd. A hálózati hatás miatt ugyanakkor a platformok népszerűsége aligha csökken ilyen drasztikusan, mint például a tőzsdei árfolyamok, ráadásul a hirdetési platformokat nézve az alternatívák sem lesznek egyik napról a másikra vonzóbbak, miközben, ha a járványhelyzet javul, akkor a hirdetési költségvetéseket a különböző cégeknél is ismét bátrabban tervezhetik.

260 dollár a fontos szint?

A technikai kép alapján most rendkívül izgalmas helyzet előtt áll a Facebook. A részvény ugyan változatlanul csökkenő trendben mozog, és fontos szinteket is letört, ugyanakkor a 250-260 dolláros szintek kevesebb mint egy éve komoly fordulópontot jelentettek. Igaz, hogy akkor a 200 napos mozgóátlag is a szint közelében volt, ráadásul az 50 napos mozgóátlag sem volt messze. Ugyanakkor reményre adhat okot, hogy az RSI már a túladott zónában lehet, így hamarosan jelzést is küldhet, miközben a Netflix erről a szintekről akár pozitív példát is mutathat.

Közben támaszként a heti grafikonon lévő 200 hetes mozgóátlagot sem árt figyelni, ami egyelőre 230 dollár körül van, és látszólag ugyan messze a mostani várható nyitástól, de a Netflix példája is mutatja, hogy lehetséges még további gyengülés is, ha nem javul tovább a hangulat. Akkor a szintnek valóban lehet jelentősége, ráadásul 2020 során többször is jelentett támaszt a 240-250 dollárnál lévő támaszzóna is.

Az is fontos, hogy a techcégeknél és közösségi médiacégeknél azért negatív a hatása egy ilyen rosszul fogadott jelentésnek, és általánosan is rányomhatja a bélyegét a piaci hangulatra. A Netflix példájából is látszott, hogy bár a reakció vélhetően (és a jelenlegi állapot alapján) túlzó volt, rövid távon további nyomás érkezett még a piacra, ami így rövid távon a Facebooknál is komoly kockázatot jelent most. Összeségében viszont inkább úgy tűnik, hogy a befektetők a jelenlegi nehézségeket hosszabb időre vetítik ki, és a piaci esés mögött a korábbi pozíciók zárása is bőven meghúzódhat okként, ami miatt az árazás is szélsőségesen negatívra fordult.

A Meta heti grafikonja (2022.02.03. nyitás előtt)

Tartalom lezárása:2022.02.03 14:11
Időtartam:Közép táv (néhány hónap)
Meta: Jól indulhat az év?
Nagy-György János | 2022.01.03 14:52
Fontos támaszoknál az árfolyam

jogi nyilatkozat

A fenti marketingközleményt a Patria Finance Magyarországi Fióktelepe (a továbbiakban: „K&H Értékpapír”) állította össze. A K&H Értékpapír semmilyen garanciát vagy felelősséget nem vállal arra, hogy a leírt szcenáriók, előrejelzések és kockázatok a piaci várakozásokat tükrözik és valóságban is beigazolódnak. A marketingközleményben szereplő bármilyen előrejelzés pusztán tájékoztató jellegű. A pénzügyi eszközök értéke, ára vagy a belőlük származó jövedelem változhat, illetve az árfolyamváltozások ezeket befolyásolhatják. Ezen változások következtében a pénzügyi eszközökbe történő befektetés értéke csökkenhet. A múltbeli hozamok nem jelentenek garanciát a jövőbeli teljesítményre. A számszerű adatok általánosak, tájékoztató jellegűek, csak a szerző adott időpontban készített összeállítását tükrözik, és későbbi módosítás tárgyát képezhetik. A marketingközleményben szereplő információk a készítők által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban azok pontosságával és teljességével, valamint időbeliségével kapcsolatban a készítők semmilyen felelősséget nem vállalnak.

Amennyiben a marketingközleményben a K&H Értékpapír további marketingközleményein alapuló ajánlások szerepelnek, azok soha nem értelmezhetők a kapcsolódó marketingközleményben foglalt iránymutatások nélkül.

A K&H Értékpapír semmilyen módon nem garantálja, hogy a marketingközleményben említett pénzügyi instrumentumok megfelelnek az Ön igényeinek. A K&H Értékpapír a jogszabályoknak megfelelően elvégzi az értékesített termékek célpiaci vizsgálatát. A vizsgálat keretében értékeli a termékek jellemzőit, valamint az ügyfelekről rendelkezésére álló – megfelelési teszt kitöltése révén megszerzett - információkat. Weboldalunk látogatói az anyagainkban feltüntetett pénzügyi instrumentumok tekintetében az azokban megjelölt célpiacon kívülre is eshetnek.

A K&H Értékpapír jelen marketingközlemény útján nem nyújt konkrét és személyre szóló befektetési tanácsadást, a benne foglaltak nem minősíthetők pénzügyi eszköz jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó ajánlattételi felhívásnak vagy ajánlatnak, befektetési elemzésnek, pénzügyi elemzésnek, befektetéssel kapcsolatos kutatásnak, pénzügyi, adó- vagy jogi tanácsadásnak, így a marketingközleményben szereplő információkat Ön csak saját felelősségre használhatja fel.

A marketingközleményben említett pénzügyi eszközök, illetve befektetési stratégiák nem alkalmasak minden befektető számára. Az abban szereplő vélemények és ajánlások nem veszik figyelembe az egyes ügyfelek egyéni helyzetét és személyes körülményeit, pénzügyi helyzetét, ismereteit, tapasztalatait, céljait vagy igényeit, valamint nem hivatottak konkrét pénzügyi eszközöket vagy befektetési stratégiákat ajánlani az egyes befektetőknek. A marketingközlemény elsősorban olyan befektetők számára készült, akiktől elvárható, hogy befektetési döntéseiket saját maguk, önállóan hozzák meg és döntsenek a marketingközleménnyel érintett pénzügyi eszközökbe történő befektetés célszerűségéről, figyelembe véve különösen az árat, a lehetséges veszélyeket és kockázatokat, saját befektetési stratégiájukat, valamint saját jogi, adózási és pénzügyi helyzetüket. A marketingközlemény maga nem képezheti a befektetési döntések egyetlen alapját.

A befektetőnek a befektetés alkalmasságának megítélése szempontjából szükséges lehet saját felelősségre szakmai tanácsot kérnie, ideértve az adótanácsadást is, az elemzésben nevesített vagy ajánlott pénzügyi eszközökkel, egyéb befektetési eszközökkel, befektetési stratégiákkal kapcsolatban.

A K&H Értékpapír működését anyavállalata révén a cseh pénzügyi felügyelet, a CNB (Czech National Bank) ellenőrzi, egyes, jogszabályban nevesített tárgykörök esetében pedig az MNB (Magyar Nemzeti Bank) is jogosult hatáskörében eljárni.

Felhívjuk figyelmét, hogy a jogszabályban rögzített szabad felhasználás eseteit kivéve kizárólag a K&H Értékpapír előzetes írásbeli engedélyével lehet a jelen marketingközlemény tartalmát rögzíteni, többszörözni, terjeszteni, mások számára hozzáférhetővé tenni, nyilvánosan előadni, sugárzással nyilvánossághoz közvetíteni vagy átdolgozni.

A jelen marketingközlemény nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült, nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltás.

A K&H Értékpapír jelen marketingközleményre is kiterjedő módon megfelelő belső eljárásokat dolgozott ki és működtet az összeférhetetlenségi esetek elkerülése, illetve közzététele érdekében. A jelen marketingközlemény készítésében részt vevő személyekre vonatkozó és a marketingközleménnyel kapcsolatos egyéb lényeges információkat a következő oldalon, a linkre kattintva talál: Anyagaink jellemzői, összeférhetetlenségi szabályok 

A 2023. december 31. előtti keltezésű tartalmakat eredetileg a KBC Securities Magyarországi Fióktelepe állította össze, és a KBC Equitas oldalán (www.kbcequitas.hu) voltak elérhetőek.

Mozgóátlag felett a ServiceNow

Varga Dániel | 2024.05.17 14:27
Erősek a fundamentumok is

9 fontos hír ma reggel

K&H Értékpapír | 2024.05.17 08:32
Magyar Telekom, forint, Kína, Reddit

Több termék, kényelmesebb kereskedés

K&H Értékpapír | 2024.05.16 16:21
milyen újdonságok érkeztek a K&H Értékpapír rendszerében?