Az utóbbi években ismét felkapott téma lett, az elmúlt hónapokban pedig már napi szinten is rengeteg írást lehet olvasni az inflációval kapcsolatban, sokan pedig globálisan tartósan magasabb inflációs környezetet vizionálnak az előző évtizedhez képest. Az infláció az emberek számára a megélhetési költségek kapcsán nem elhanyagolható fontosságú jelenség, egy befektető számára pedig legalább ennyire fontos. Mostani 5 részes blogsorozatunkban az inflációval kapcsolatos alapvető fontosságú témákat járjuk körül, nem elnyújtva az egyes részeket, hiszen a cél nem a zajkeltés vagy a túlzott elmélyedés, sokkal inkább egy jó áttekintés a témával kapcsolatban.

Lehetne frappáns mondatokkal indítani ezt a bejegyzést, de mégis inkább egy szárazzal kezdenénk, a rend kedvéért. Tisztázzuk tehát az elején, hogy az infláció elméletben nem más, mint a pénz romlásának az üteme. Fontos alapvetés, hogy a termékek árait jellemzően pénzben mérik és nem egy másik termékkel vagy szolgáltatással egymáshoz viszonyítva. (Tehát egy telefon árát itthon forintban fejezik ki, és nem abban, hogy hány kiló almát kell adni érte.)

Így a különböző termékek árának változása elvileg jól mutatja meg, hogy a pénz, mint csereeszköz értéke hogyan változik idővel. Ha a pénz értéke idővel romlik, akkor egyre több pénzt kell fizetni egyes termékekért, szolgáltatásokért, így tehát többet kell fizetni az evésért, ivásért, vagy éppen a telefonokért is.

A fenti általános gondolatot viszont rengeteg dolog árnyalja. Az egyik ilyen, hogy fontos különbséget tenni az általános infláció, és az egyes termékekre jellemző infláció között:

  • Az általános infláció egy nagyobb fogyasztási kosárra vonatkozik és próbálja tükrözni az átlagos fogyasztást terhelő inflációs hatásokat, ez a kosár sok termékből, szolgáltatásból épül fel, ahol számtalan egyedi hatás hosszú távon jó eséllyel kioltja egymást.
  • Az egyes termékek viszont egy adott pillanatban mindig eltérnek egymástól, nem egységes az inflációs szint. Van, ahol akadozó beszállítói láncok miatt például hiány van, így e termékek ára felmegy egy időszakban. Más termékeknél pedig akár lefelé is eltéríthetik a szabályozások az árakat.

Utóbbiak esetében tehát, ha például szezonálisan rossz időszak jön a mezőgazdaságnál, és egyes termékek ára felmegy, az még nem jelenti a pénz gyors mértékű romlását, hiába indulnak felfelé az inflációs mutatók. Ahogyan az sem jelenti az infláció eltűnését, ha 10 éven keresztül nem változik a BKV-bérletek ára. Amikor a köznyelvben inflációról beszélünk, hajlamosak vagyunk erről elfeledkezni.

A fenti gondolatokon túl persze adódhat az olvasóban a kérdés, hogy érthető a leírás, de miért is fontos ez?

Az infláció éves szinten általában egyszámjegyű százalékos értéket mutat, hosszú távon viszont kumuláltan jelentkezik. 1 millió forintért ma sok mindent lehet venni, sok szolgáltatást lehet használni, és vélhetően jövőre sem változna nagyon drasztikusan a kép, az elmúlt 20 évben például 3,8 százalékos volt az átlagos éves infláció. 5-10 év múlva viszont nagyon nagy eséllyel már érezhetően kevesebb termék/szolgáltatás lenne elérhető ennyi pénzért.

Bár egyéni szinten aligha van érdemi ráhatásunk a minket körülvevő inflációs környezetre, ettől függetlenül a hosszú távú hatások miatt célszerű legalább alapszinten ismerni az infláció mozgatórugóit, vagy éppen az erre vonatkozó várakozásokat. Az általános fogyasztói kosarak, és az egyes termékek közti különbségről már nem is beszélve.

De mitől lesz alacsony, vagy éppen magas az inflációs szám? Milyen változások érintik leginkább? És persze a fontos kérdés: mi az egészséges szintje az inflációnak? Miért nem lehet csak simán nulla százalékos? A blogsorozat következő részében ezeket a témákat járjuk körül.

Tartalom lezárása:2022.03.11 10:24
Időtartam:N/A

jogi nyilatkozat

A fenti marketingközleményt a Patria Finance Magyarországi Fióktelepe (a továbbiakban: „K&H Értékpapír”) állította össze. A K&H Értékpapír semmilyen garanciát vagy felelősséget nem vállal arra, hogy a leírt szcenáriók, előrejelzések és kockázatok a piaci várakozásokat tükrözik és valóságban is beigazolódnak. A marketingközleményben szereplő bármilyen előrejelzés pusztán tájékoztató jellegű. A pénzügyi eszközök értéke, ára vagy a belőlük származó jövedelem változhat, illetve az árfolyamváltozások ezeket befolyásolhatják. Ezen változások következtében a pénzügyi eszközökbe történő befektetés értéke csökkenhet. A múltbeli hozamok nem jelentenek garanciát a jövőbeli teljesítményre. A számszerű adatok általánosak, tájékoztató jellegűek, csak a szerző adott időpontban készített összeállítását tükrözik, és későbbi módosítás tárgyát képezhetik. A marketingközleményben szereplő információk a készítők által hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban azok pontosságával és teljességével, valamint időbeliségével kapcsolatban a készítők semmilyen felelősséget nem vállalnak.

Amennyiben a marketingközleményben a K&H Értékpapír további marketingközleményein alapuló ajánlások szerepelnek, azok soha nem értelmezhetők a kapcsolódó marketingközleményben foglalt iránymutatások nélkül.

A K&H Értékpapír semmilyen módon nem garantálja, hogy a marketingközleményben említett pénzügyi instrumentumok megfelelnek az Ön igényeinek. A K&H Értékpapír a jogszabályoknak megfelelően elvégzi az értékesített termékek célpiaci vizsgálatát. A vizsgálat keretében értékeli a termékek jellemzőit, valamint az ügyfelekről rendelkezésére álló – megfelelési teszt kitöltése révén megszerzett - információkat. Weboldalunk látogatói az anyagainkban feltüntetett pénzügyi instrumentumok tekintetében az azokban megjelölt célpiacon kívülre is eshetnek.

A K&H Értékpapír jelen marketingközlemény útján nem nyújt konkrét és személyre szóló befektetési tanácsadást, a benne foglaltak nem minősíthetők pénzügyi eszköz jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó ajánlattételi felhívásnak vagy ajánlatnak, befektetési elemzésnek, pénzügyi elemzésnek, befektetéssel kapcsolatos kutatásnak, pénzügyi, adó- vagy jogi tanácsadásnak, így a marketingközleményben szereplő információkat Ön csak saját felelősségre használhatja fel.

A marketingközleményben említett pénzügyi eszközök, illetve befektetési stratégiák nem alkalmasak minden befektető számára. Az abban szereplő vélemények és ajánlások nem veszik figyelembe az egyes ügyfelek egyéni helyzetét és személyes körülményeit, pénzügyi helyzetét, ismereteit, tapasztalatait, céljait vagy igényeit, valamint nem hivatottak konkrét pénzügyi eszközöket vagy befektetési stratégiákat ajánlani az egyes befektetőknek. A marketingközlemény elsősorban olyan befektetők számára készült, akiktől elvárható, hogy befektetési döntéseiket saját maguk, önállóan hozzák meg és döntsenek a marketingközleménnyel érintett pénzügyi eszközökbe történő befektetés célszerűségéről, figyelembe véve különösen az árat, a lehetséges veszélyeket és kockázatokat, saját befektetési stratégiájukat, valamint saját jogi, adózási és pénzügyi helyzetüket. A marketingközlemény maga nem képezheti a befektetési döntések egyetlen alapját.

A befektetőnek a befektetés alkalmasságának megítélése szempontjából szükséges lehet saját felelősségre szakmai tanácsot kérnie, ideértve az adótanácsadást is, az elemzésben nevesített vagy ajánlott pénzügyi eszközökkel, egyéb befektetési eszközökkel, befektetési stratégiákkal kapcsolatban.

A K&H Értékpapír működését anyavállalata révén a cseh pénzügyi felügyelet, a CNB (Czech National Bank) ellenőrzi, egyes, jogszabályban nevesített tárgykörök esetében pedig az MNB (Magyar Nemzeti Bank) is jogosult hatáskörében eljárni.

Felhívjuk figyelmét, hogy a jogszabályban rögzített szabad felhasználás eseteit kivéve kizárólag a K&H Értékpapír előzetes írásbeli engedélyével lehet a jelen marketingközlemény tartalmát rögzíteni, többszörözni, terjeszteni, mások számára hozzáférhetővé tenni, nyilvánosan előadni, sugárzással nyilvánossághoz közvetíteni vagy átdolgozni.

A jelen marketingközlemény nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült, nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltás.

A K&H Értékpapír jelen marketingközleményre is kiterjedő módon megfelelő belső eljárásokat dolgozott ki és működtet az összeférhetetlenségi esetek elkerülése, illetve közzététele érdekében. A jelen marketingközlemény készítésében részt vevő személyekre vonatkozó és a marketingközleménnyel kapcsolatos egyéb lényeges információkat a következő oldalon, a linkre kattintva talál: Anyagaink jellemzői, összeférhetetlenségi szabályok 

A 2023. december 31. előtti keltezésű tartalmakat eredetileg a KBC Securities Magyarországi Fióktelepe állította össze, és a KBC Equitas oldalán (www.kbcequitas.hu) voltak elérhetőek.

Meta: Elégedetlenség látszik a piacokon

Varga Dániel | 2024.04.25 14:20
A kilátásokon lenne mit javítani még

9 fontos hír ma reggel

K&H Értékpapír | 2024.04.25 08:34
Amerikai gazdaság, Meta, IBM, Wizz Air

Podcast: Meghátráltak a bikák

K&H Értékpapír | 2024.04.24 16:30
Pár Perc Tőzsde - április 22.-i felvétel